Latest Entries »

Beer Arab HARAM?

Mengejutkan apabila ujian makmal yang dijalankan terhadap minuman yang popular sebagai `bir halal’ di kalangan pengguna Islam dikesan mengandungi alkohol pada kadar melebihi jumlah dibenarkan syariat.

Penemuan kandungan alkohol sebanyak 0.5 peratus itu terbongkar selepas pengguna yang meragui minuman itu membuat aduan kepada Jabatan Agama Johor (JAJ) dengan membawa sendiri ‘bir halal’ itu untuk dianalisis, seterusnya mendapatkan kepastian.

Menurut sumber, JAJ kemudian menghantar sampel minuman ke Jabatan Kimia untuk pengesahan dan hasil ujian makmal yang dijalankan mendapati bir halal diperbuat daripada pelbagai perisa buah-buahan itu mengandungi 0.5 peratus kandungan alkohol.

“Berikutan penemuan itu, JAJ memaklumkan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) serta Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) untuk tindakan selanjutnya.

“JAJ perlu memaklumkan penemuan itu kepada Jakim kerana difahamkan minuman itu (gambar) menjadi kegemaran ramai dan selama ini dianggap halal. KDRM pula perlu mengambil tindakan lanjut kerana minuman itu diimport dari luar negara,” katanya.

Mufti Johor, Datuk Mohd Tahrir Samsudin ketika mengulas perkembangan itu berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan kandungan alkohol dalam makanan serta minuman yang dibenarkan syariat Islam ialah tidak melebihi 0.01 peratus.

“Makanan atau minuman disahkan halal jika terdapat kandungan alkohol tidak melebihi 0.01 peratus. Ulama bersepakat menetapkan jumlah alkohol dengan kuantiti itu kerana ia boleh terhasil dalam makanan dan minuman secara semula jadi.

“Kuantiti itu amat kecil dalam kebanyakan buah-buahan serta tumbuh-tumbuhan. Ia bukan najis dan boleh dimakan atau diminum umat Islam,” katanya.

Sementara itu, sumber Jakim berkata, kebanyakan pengguna Islam yang gemar minum minuman itu mungkin tidak menyangka kewujudan alkohol dalam minuman itu berikutan ia dikilang dan diimport dari negara Islam di Timur Tengah.

Menurutnya, tambah meyakinkan apabila label pada luar produk berkenaan tertera tulisan minuman itu bebas alkohol dan hadir dalam pelbagai jenis perisa buah-buahan.

“Ia mula popular sejak lebih setahun lalu di kalangan masyarakat apabila minuman botol itu mudah diperoleh di kedai runcit, restoran termasuk kafe pada harga antara RM3 hingga RM5 sebotol.

“Persoalan bagaimana alkohol ini wujud dalam minuman ‘halal’ berkenaan masih dalam siasatan berikutan ia berkemungkinan di kilang di dalam bangunan sama dengan minuman keras,” katanya.

Gekko: ini kalau betul, amat memalukan kepada umat Islam

Malaysia mempunyai banyak pemimpin berkaliber, tetapi kurangnya pendedahan mereka dalam media massa menyebabkan negara ini dilihat seperti kekurangan pemimpin.

Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Antarabangsa Kepimpinan dalam Kewangan (ICLIF), Rajeev Peshwaria mendakwa media lebih menonjolkan aspek negatif apabila berbicara mengenai negara Malaysia selain menumpukan kepada pemimpin yang sedia terkenal sahaja.

Katanya lagi, berdasarkan pemerhatian selama 10 bulan berada di negara ini, Malaysia tidak menghadapi masalah kekurangan pemimpin. Jika adapun, ia tidak dicungkil atau didedahkan di dalam media.

“Tiada data atau statistik menunjukkan Malaysia menghadapi masalah kekurangan pemimpin berkualiti untuk dibandingkan dengan negara lain dalam pelbagai bidang,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas membentangkan syarahan bertemakan Pemimpin Untuk Pembangunan Mapan yang dianjurkan oleh Dewan Perniagaan Amerika Malaysia (AMCHAM) di sini hari ini.

Ujar Peshwaria lagi, Malaysia yang mengamalkan dasar ekonomi terbuka serta kepelbagaian kaumnya, secara semulajadi membentuk persekitaran sesuai untuk melahirkan pemimpin yang berkualiti.

Beliau juga berpendapat kerajaan negara ini bersungguh-sungguh mahu melahirkan pemimpin di kalangan rakyat tempatan dengan penganjuran pelbagai aktiviti serta penubuhan syarikat.

Beliau juga turut melihat penubuhan Talent Corporation bagi membawa tenaga pakar tempatan yang bekerja di luar negara untuk pulang ke Malaysia sebagai satu langkah yang baik.

“Penubuhan syarikat itu menunjukkan Malaysia tidak menghadapai masalah melahirkan tenaga pakar atau pemimpin bertaraf antarabangsa,” katanya.

Peshwaria menyatakan beliau sendiri mengambil contoh usaha yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia itu semasa menyampaikan syarahannya di India di satu forum baru-baru ini.

“Justeru itu, media harus mengetengahkan bakat-bakat pemimpin kerana mereka hanya dilihat berada di belakang tabir sesebuah organisasi,” katanya yang beranggapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala antara pemimpin berkaliber yang ada di negara ini.

Sementara itu, sejumlah AS$60 bilion (RM183 bilion) dibelanjakan untuk menjalankan program kepimpinan di seluruh dunia setiap tahun.

P/s: Idris Jala pemimpin muda? Hahaha… Dia pandai cut cost je, budak SPM pun tahu strategi macam tu.

Gekko: Tidak adakah pemimpin muda dalam Negara kini. Sampai terpaksa bawa rakyat kita diluarsana sebagai pemimpin atau orang muda di Malaysia ini tidak diberi ruang? Kecuali mereka yang berdarah bangsawan…. Fikir-fikirkanlah….

Kejatuhan Hosni Mubarak, Presiden Mesir baru-baru ini merupakan kejadian yang paling menarik untuk permulaan tahun 2011. Begitu juga kejatuhan Presiden Tunisia sebelum itu, juga berlaku pada tahun 2011.

Peristiwa ini sekurang-kurangnya membuka mata para pemimpin dunia yang lain, terutamanya bagi mereka yang dah terlalu lama memerintah. Tentu soalan yang berligar ligat dalam kepala mereka adalah, apakah rakyat mereka sedang berbuat sesuatu untuk menghumban mereka sama seperti pemimpin Tunisia dan juga Mesir.

Siapapun tak sangka yang rakyat Tunisia akan bangun, begitu juga siapa sangka Mubarak akan merudum. Tahun-tahun sebelum ini banyak laporan dari penganalisis politik Amerika menyatakan tak mungkin Mubarak akan jatuh, Mesir berjaya dikawal dengan baik oleh Mubarak. Begitu juga Tunisia, mereka katakan ia sebuah negara yang amat stabil dan cara pemerintahan di sana membuatkan rakyatnya tidak bangun menentang.

Kejatuhan demi kejatuhan pemimpin mereka membuatkan ramai yang berkata sekarang cakap-cakap serta analisis para pakar adalah mengarut dan tak boleh didengar. Ya!, tak ada siapa yang tahu masa depan, itu adalah satu kepastian, jadi jangan percaya pada sesiapa walaupun dia amat pakar.

Mari kita lihat senarai pemimpin yang sudah pasti tak sedap tidur sekarang ini kerana dah terlalu lama duduk di atas singgahsana.

Nama Pemimpin Negara Memerintah sejak

1. Sultan Hassanal Bolkiah. Brunei 1967
2. Colonel Muammar Gaddafi Libya 1969
3. Sultan Qaboos bin Said al Said Oman 1970
4. Prime Minister Khalifa ibn Salman Al Khalifa Bahrain 1970
5. President Jos. Angola 1979
6. President Teodoro Obiang Nguema Mbasogo Equatorial Guinea 1979
7. President Paul Biya Cameroon 1982
8. King Mswati III Swaziland 1986
9. President Yoweri Museveni Uganda 1986
10. President Blaise Compaor Burkina Faso 1987
11. President Robert Mugabe Zimbabwe 1987
12. Prince Hans Adam II Liechtenstein 1989
13. Bashir Omar al Sudan 1989
14. Supreme Leader Ali Khamenei Iran 1989
15. President Ali Abdullah Saleh Yemen 1990
16. President Idriss D Chad 1990
17. President Islam Karimov Uzbekistan 1990
18. President Nursultan Nazarbayev Kazakhstan 1990
19. President Isaias Afewerki Eritrea 1991
20. President Emomalii Rahmon Tajikistan 1992
21. Chairman Kim Jong-il Korea, North 1993
22. President Alexander Lukashenko Belarus 1994
23. President Yahya Jammeh Gambia, 1994
24. Emir Hamad bin Khalifa Al Thani Qatar 1995
25. Prime Minister Denzil Douglas Saint Kitts and Nevis 1995

Gekko: Nik Aziz pun dah lama sangat dah perintah Kelantan tapi tiada apa yang boleh dibanggakan disana. Kotor dah pasti, mundur selalu… Kalau tidak masakan ramai anak Kelantan di negeri lain cari perkerjaan.

A surprising number of my fellow citizens appear to be unaware of my service these past 18 months as a member of the Financial Crisis Inquiry Commission.

Thus it may come as news that I have declined to sign the report issued by the majority, or the dissent by the three- member minority, or even the dissent from their dissent, written by the now-immortal Peter J. Wallison. I hereby dissent from the dissent from the dissent. My dissent is different from all those other dissents, which is why I am dissenting.

I do this, of course, not to call attention to myself. Still less do I seek to enhance the status of my application for employment with JPMorgan Chase. I seek merely to inform the general public of the true causes of our so-called financial crisis.

The task is not a simple one. In limiting me to a mere two pages at the end of their 633-page book, the majority and the other dissenters have suppressed not only several apt metaphors, but deep truths.

Here, in a far-too-brief executive summary, they are:

Financial Crisis Cause No. 1: Wall Street’s shifting demographics.

In the commission’s report Federal Reserve Chairman Ben Bernanke describes recent events as “the worst financial crisis in global history, including the Great Depression.” The event, in other words, was unprecedented. To understand an event that has never before occurred, we must logically begin with those factors that have never before been present. On Wall Street, the most obvious such factor is women.

Distorted Judgment

Of course, the women who flooded into Wall Street firms before the crisis weren’t typically permitted to take big financial risks. As a rule they remained in the background, as “helpmates.” But their presence clearly distorted the judgment of male bond traders — though the mechanics of their influence remains unexplored by the commission (on which several women sat).

They may have compelled the male risk takers to “show off for the ladies,” for instance, or perhaps they merely asked annoying questions and undermined the risk takers’ confidence.

At any rate, one sure sign of the importance of women in the financial crisis is the market’s subsequent response: to purge women from senior Wall Street roles. Wall Street’s gender problem is, for the moment, of merely academic interest. Less academic is…

Moral Collapse

Financial Crisis Cause No. 2: The moral collapse of the American working class.

AIG head Robert Benmosche has recently pointed out that the reason his firm has enjoyed such great success is precisely because it has avoided selling insurance to the large number of Americans who believe, as Benmosche put it, “that the government is responsible for what happens to me.” (As we know, the government is responsible only for what happens to AIG).

The CEO of JPMorgan, Jamie Dimon, has often called our attention to the outrageous amount of banker bashing by Americans outside the financial sector, who seek to blame their troubles on others.

Wall Street leaders now understand that they made a mistake, one born of their innocent and trusting nature. They trusted ordinary Americans to behave more responsibly than they themselves ever would, and these ordinary Americans betrayed their trust.

Amazingly, these ordinary Americans don’t even appear to feel guilty for their actions. Like wild animals that have lost their fear of humans, they continue to wander down from the hills to rummage through our garbage cans for sustenance.

Best Subprime

Frankly, the commission’s report does nothing to improve public morals. In discussing the role of the 1977 Community Reinvestment Act, for instance, the report notes that the loans made by big banks to meet the act’s requirements — that is, loans to poor people in crap neighborhoods — outperformed, dramatically, the general run of subprime loans.

Such nitpicking merely obscures the critical point. For at least two centuries the U.S. government has encouraged people who didn’t work on Wall Street to think of themselves as “equal.” Government policies have emboldened ordinary Americans to borrow money they never intended to repay, just like rich people do, and cowed the financial elite into lending it to them. You can’t forget to bear-proof the garbage cans, and expect the bears won’t notice.

Along these same lines I cannot help but point out…

Blame China

Financial Crisis Cause No. 3: The Chinese.

The willingness of this remote and curious people to sell us goods at ridiculously low prices is disruptive. It encourages our poor to believe they can afford many items which they should not be able to, for instance. And the vast number of dollars these same Chinese people willingly lend to us at absurdly low rates of interest places an unfair burden on our financiers, who must find someplace to put them.

This is a far more difficult job than is commonly understood; it often leaves Wall Street people feeling overworked and underappreciated. If we want our financiers to perform even better than they do, we must cease to expect more from them than they can give.

Which brings me to…

Financial Crisis Cause No. 4: Upon our trusting, hard- working and underappreciated financiers we thrust the impossible task of overcoming impersonal historical forces.

The most distressing aspect of the commission’s report is its attempt to blame actual human beings for the financial crisis: fraudulent CDO managers, greedy ratings companies, Wall Street bond traders and, especially, Wall Street CEOs. Think about this: If everyone on Wall Street is guilty, how can anyone be? If no one on Wall Street saw it coming, how can anyone be expected to have seen it?

Details for Dummies

Anyway, as several Wall Street CEOs tried patiently to explain to the commission, the details were never their responsibility. Martin Sullivan, the CEO of AIG in the three years leading up to its near collapse, even went so far as to prove that he had no idea how much he’d been paid ($107 million).

The commission proved incapable of grasping the point: the rare man capable of running a big Wall Street firm remains focused on the big picture. And in the big picture, from the point of view of their firms and their earnings potential, the so-called financial crisis was a blip. They’ve already forgotten about it.

And they assume that, eventually, you will, too.

Source: Bloomberg

(Michael Lewis, most recently author of the best-selling “The Big Short,” is a columnist for Bloomberg News. The opinions expressed are his own.)

 

Its been a while, aku tak update blog ini. Bukan apa, banyak sangat blog yang dah ada kat Malaysia ini. Baik baca dari tulis. Hehehe… Ni nak cakap sikit pasal Bapak penipu anak pembohong ni…

 

KUALA LUMPUR, 11 Feb (Bernama) — The RM10 million pedestrian bridge linking the Kuala Lumpur Convention Centre to the KLCC Impiana Hotel is not a government project.

The cost of building the 153 metre bridge is borne fully by the Petronas subsidiary, KLCC (Holdings) Sdn Bhd, the Federal Territory and Urban Wellbeing Minister, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abdidin, clarified today.

The government is not at all involved in the project, and neither is he or the Mayor of Kuala Lumpur, Raja Nong Chik said in a statement.

“The appointment of the contractor was by rigorous tender and 100 per cent handled by the KLCC,” he said.

The pedestrian bridge, which would be air-conditioned and have escalators and lifts for senior citizens and disabled people along with security features such as CCTV, was being built as a corporate social responsibility, he said.

As such, the allegation by Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar that the project cost too much and was a waste of money was baseless, Raja Nong Chik said.

Nurul had also asked whether the contractor had been appointed by open tender.
Raja Nong Chik had said the bridge was the first phase in the overall project of building 12km of pedestrian bridges to link all major roads in Kuala Lumpur to public transport stations.

Tunku: She had questioned why the bridge cost is so high etc. By right as a responsible MP, she should had find out what materials will be used or what type of bridge it is before making fuss about the construction cost. It is a bridge with escalators, lifts, air conditioners and covered. So what does she expect the cost will be? RM7,000 – 8,000 per meter? Now Raja Nong Chik has revealed that it is not the government money, so I guess Nurul will shut her mouth and concentrate to help the people rather than talking on issues without knowing the facts.

Source: The Unspinners

Gekko: Bukan semua yang Kerajaan laksanakan mendatangkan keburukan. Nurul ibarat anjing yang suka menyalak walau tak tahu hujung pangkal.